Budowa obwodnicy Kolna w ciągu drogi wojewódzkiej nr 647

Przedmiotem opracowania jest budowa obwodnicy miasta Kolno. Projektowana inwestycja rozpoczyna się w istn. km 29+500 na skrzyżowaniu typu rondo z istniejącym przebiegiem DW 647, następnie kieruje się na południowy wschód wzdłuż rowu melioracyjnego, później trasa zmienia kierunek, przecina rzekę Łabna obiektem mostowym, omija farmę fotowoltaiczną od południowej strony i przecina drogę krajową nr 63 na nowoprojektowanym skrzyżowaniu typu rondo. Następnie droga przebiega wzdłuż istniejącej drogi wewnętrznej i po ok 900 m skręca w lewo, przechodzi ponownie nad rzeką Łabna i biegnie w kierunku istniejącego skrzyżowania drogi wojewódzkiej DW 647 z drogą powiatową nr 1861B, gdzie następuje koniec obwodnicy i włączenie w istniejącą drogę DW 647 na nowoprojektowanym skrzyżowaniu typu rondo.

Po wykonaniu wstępnej Opinii geotechnicznej dla wariantów przebiegu obwodnicy, Zamawiający zdecydował się na wybór opisanego powyżej. Dla potrzeb jego realizacji wykonano Dokumentację geologiczno-inżynierską i Dokumentację badań podłoża gruntowego. Roboty geologiczne przeprowadzono zgodnie z zatwierdzonym Projektem Robót Geologicznych i obejmowały wykonanie: wiercenia geologiczne w kategorii B oraz sondowania statyczne CPTu. Uzupełnione one zostały badaniami laboratoryjnymi próbek gruntów oraz próbek wody. Na ich podstawie opracowano Dokumentację geologiczno-inżynierską a następnie Dokumentację badań podłoża gruntowego.

Budowa obwodnicy Ciechanowca w ciągu drogi wojewódzkiej Nr 690

Przedmiotem naszego opracowania jest dokumentacja badań podłoża gruntowego dla budowy obwodnicy Ciechanowca. Inwestycja znajduje się w województwie podlaskim, w powiecie wysokomazowieckim, w gminie Ciechanowiec.

Planowana inwestycja ma na celu ominięcia terenu zabudowanego, po północno-wschodniej stronie miasta. Projektowana droga będzie miała początek na skrzyżowaniu DW 690 z ulicą Podlaską w km około 22+650 a koniec na skrzyżowaniu DW 690 z DW 694 w km około 18+982. Oba skrzyżowania będą skrzyżowaniami typu rondo. Planowana droga będzie spełniania parametry jak dla drogi klasy min. G i nośności 115 kN. Szacowana łączna długość drogi wynosi około 10,0 – 12,0 km. Wzdłuż projektowanej drogi, w terenie zabudowanym powstaną zatoki autobusowe oraz chodniki jedno lub dwustronne. Ponadto projektuje się budowę nowego systemu odwodnienia korpusu drogowego wraz z odprowadzeniem wody oraz przebudowę lub budowę miejsc dostępu do drogi publicznej;

Dla rozpoznania budowy geologicznej w rejonie przedmiotowego obszaru, w kwietniu 2018 r, wykonana została „Dokumentacja geologiczno – inżynierska z rozpoznania podłoża gruntowego dla zadania ”Budowa obwodnicy Ciechanowca w ciągu drogi wojewódzkiej Nr 690”. W opracowanej obecnie Dokumentacji badań podłoża gruntowego wykorzystano wszystkie archiwalne otwory badawcze oraz sondowania dynamicznego DPH. Dokumentacje opracowano zgodnie z zatwierdzonym przez Zamawiającego Programem badań geotechnicznych. Zakres prac obejmowały wykonanie wierceń geologiczne w kategorii B oraz sondowań statycznych CPTu. Uzupełnione one zostały badaniami laboratoryjnymi próbek gruntów oraz próbek wody.

Dla rozpoznania i udokumentowania warunków geotechnicznych, oraz uszczegółowienia budowy geologicznej na obszarze planowanej budowy, w ramach DBPG wykonano 287 otworów badawczych, w tym 168 otworów drogowych o głębokości 3,0 – 12 m p.p.t., 86 otworów badawczych dla ciągu pieszo-rowerowego, o głębokości 3,0 – 9,0 m p.p.t., 9 otwory dla przepustów o głębokości 7,0 m p.p.t., 6 otworów dla obiektu mostowego o głębokości 15,0 – 22,5 m p.p.t., 2 otwory dla słupów energetycznych, o głębokości 6,0 p.p.t., oraz 16 otworów dla sieci gazowej, o głębokości 4,0 – 7,0 m p.p.t. Łączny metraż wykonanych wierceń wyniósł 1433,5 mb.  W celu określenia parametrów fizyko-mechanicznych gruntów, w rejonie projektowanej inwestycji, wykonano w ramach DBPG: 23 sondowania statyczne CPTU o głębokości 5,10 – 21,10 m

Na podstawie przeprowadzonych prac określono warunki gruntowo-wodne zarówno dla korpusu drogi głównej jaki i dla ciągu pieszo-rowerowego i obiektów inżynierskich. Wyznaczono strefy występowania prostych, złożonych i skomplikowanych warunków w odniesieniu do kilometraża inwestycji.

Określenie warunków hydrogeologicznych obwodnicy Kolbuszowej w ciągu DK nr 9

Realizujemy kolejny etap robót geologicznych w ramach zatwierdzonego Projektu robót geologicznych dla określenia warunków hydrogeologicznych w związku z zamierzonym wykonywaniem przedsięwzięcia mogącego negatywnie oddziaływać na wody podziemne, w tym powodować ich zanieczyszczenia – budowa obwodnicy Kolbuszowej w ciągu drogi krajowej nr 9

W ramach realizacji zadania wykonywane jest 57 hydrogeologicznych otworów badawczych o głębokości 6,0-15,0 m p.p.t. W 17 z nich, przeprowadzane są pole badania współczynnika filtracji poprzez wykonanie próbnych pompowań lub zalewanie otworów. Piezometry tymczasowe, o średnicy 100 mm,  mają długość od 6,0 do 12,0 m i montowane są w otworach badawczych wykonywanych w rurach osłonowych Ø168mm.

W przypadku wykonywania próbnych pompowań, po zafiltrowaniu otworów, przeprowadzono w nich pompowanie oczyszczające, trwające do czasu uzyskania całkowicie czystej, pozbawionej zawiesiny i klarownej wody. Następnie w otworach przeprowadzone jest pompowanie obserwacyjne, którego wyniki służą do określenia parametrów hydrogeologicznych pierwszego poziomu wodonośnego. Wykonywane jest 2-stopniowe pompowania badawcze, o wydajnościach dostosowanej do konstrukcji otworu oraz wyników pompowania oczyszczającego. W trakcie pompowania obserwacyjnego (w tym również podczas wzniosu zwierciadła, a więc po wyłączeniu pompy) prowadzone są dokładne pomiary głębokości do zwierciadła wody, w odpowiednich odstępach czasowych. W końcowym etapie pompowania obserwacyjnego pobrane zostały próbki wody do analizy fizyko-chemicznej oraz bakteriologicznej. Badania wody umożliwią ocenę jakości wód podziemnych pierwszego poziomu wodonośnego w odniesieniu do obowiązujących przepisów.

W przypadku braku możliwości przeprowadzenia pompowań obserwacyjnych (np. z powodu braku warstwy wodonośnej) wykorzystuje się metodę polegającą na zalewaniu otworu. Woda może być zatłaczana do otworu ze stałą wydajnością przy jednoczesnym pomiarze wysokości słupa wody nad zwierciadłem statycznym lub otwór może być zalany jednorazowo wraz z obserwacją obniżania się zwierciadła wody w czasie.

W dokumentacji hydrogeologicznej zostanie zamieszczona udokumentowana procedura próbnych pompowań/zalewań, która będzie zawierać:

  • opis metody próbnego pompowania, schematu obliczeniowego oraz wykorzystanych wzorów obliczeniowych wraz z uzasadnieniem,
  • opis sposobu zafiltrowania warstwy wodonośnej,
  • wykresy przebiegu pompowania wraz ze stabilizacją zwierciadła wody po jego zakończeniu,
  • wykresy zależności depresji od wydajności w funkcji czasu.

Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 830 Lublin – Nałęczów – Bochotnica

Od sierpnia 2022 r. nasza firma realizuje prace związane z tematem „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 830 Lublin – Nałęczów – Bochotnica na odcinku od węzła drogowego z drogą krajową nr 19 „Lublin Szerokie” (km ok. 7+724) do obwodnicy Nałęczowa (km ok. 19+425)”. Wzdłuż projektowanej trasy wykonano jak dotąd 212 otworów badawczych, o łącznym metrażu 654,5 mb, oraz 38 sondowań statycznych CPTU, parametryzujących grunty podłoża budowlanego. Wykonano także badania laboratoryjne gruntów na próbkach kategorii B. W wyniku prac powstanie Dokumentacja Badań Podłoża Gruntowego wraz z Opinią Geotechniczną, zawierające między innymi opis modelu podłoża gruntowego projektowanej inwestycji, parametry geotechniczne dla wydzielonych warstw gruntów, oraz zalecenia dotyczące prowadzenia robót ziemnych.

W kolejnym etapie opracowany zostanie Projekt Robót Geologicznych, na podstawie którego wykonane zostaną badania w rejonach o stwierdzonych skomplikowanych i złożonych warunkach gruntowo – wodnych, w szczególności w rejonie dolin rzecznych przecinających inwestycję. Wykonane zostaną także dodatkowe otwory, pozwalające precyzyjnie określić zasięg gruntów słabonośnych. W wyniku tych prac powstanie Dokumentacja Geologiczno – Inżynierska, określająca między innymi warunki geologiczno – inżynierskie, występujące w podłożu inwestycji, oraz parametry fizyko – mechaniczne gruntów podłoża.

Obwodnica Kolna w ciągu DW nr 647

Realizowaliśmy  badania geotechniczne dla potrzeb inwestycji „Budowa obwodnicy Kolna w ciągu drogi wojewódzkiej nr 647″. Na obecnym etapie prac projektowych rozpatrywane są trzy warianty przebiegu trasy, wraz z obiektami mostowymi. W ramach prac wykonano 14 otworów badawczych pod projektowaną drogę i obiekty mostowe, o łącznym metrażu 121,0 mb. Wyniki badań zawarte zostały w Opinii Geotechnicznej. Przeprowadzone wstępne rozpoznanie podłoża gruntowego miało na celu przedstawienie modelu budowy geologicznej, oraz udokumentowanie warunków gruntowo – wodnych, w stopniu umożliwiającym wybór najkorzystniejszego z trzech rozpatrywanych wariantów przebiegu trasy.

BUDOWA MOSTU NA RZECE WIŚLE POMIĘDZY m. ANTONIÓWKA ŚWIERŻOWSKA A m. ŚWIERŻE GÓRNE WRAZ Z DROGAMI DOJAZDOWYMI – Koncepcja Projektowa

Przedmiotem inwestycji jest budowa mostu na rzece Wiśle pomiędzy m. Antoniówka Świerżowska a m. Świerże Górne wraz z drogami dojazdowymi w km 0+000,00 – 9+329,71  (woj. mazowieckie, pow. garwoliński – gm. Maciejowice oraz pow. kozienicki – gm.  Kozienice). Jako przebieg inwestycji wybrano wariant I, a całość podzielona została na 3 odcinki, dla których przygotowywane są oddzielne opracowania:

Wariant I, Odcinek 1 (w km 1+598,64 – 3+336,73): Rozpoczyna się skrzyżowaniem z droga powiatową DP 1746W oraz nawiązaniem do odcinka nr 2, następnie prowadzony jest w korytarzu istniejącej drogi powiatowej o numerze 1718W klasy technicznej Z. W dalszej części wariantu zaproponowano most przez rzekę Wisłę w rejonie istniejącej przeprawy promowej, między miejscowościami Świerże Górne i Antoniówka Świerżowska w km około 504 rzeki Wisły (wg ISOK). Most w danej lokalizacji ma 896 m długości. Za mostem droga na odcinku pierwszym kończy się w km 3+337 przed skrzyżowaniem z droga powiatową DP1351W oraz nawiązuje do odcinka nr 3. Długość odcinka nr 1 wariantu I wynosi 1,738 km. Na obecnym etapie, rozmieszczenie podpór mostowych oraz długość samego obiektu, rozpatrywana jest w 3 wariantach.

Wariant I, Odcinek 2 (w km 0+000- 1+598,64): Rozpoczyna się nawiązaniem do drogi krajowej nr DK 79 klasy technicznej GP, następnie prowadzony jest w korytarzu istniejącej drogi powiatowej o numerze 1718W klasy technicznej Z. W dalszej części odciek się kończy w km 1+599 i nawiązuje do odcinka nr 1. Długość odcinka nr 2 wariantu I wynosi 1,599 km.

Wariant I, Odcinek 3 (w km 3+336,73 – 9+329,71):  Rozpoczyna się skrzyżowaniem z drogą powiatową DP1351W. Następnie droga prowadzona jest wzdłuż wałów przeciwpowodziowych na gruntach miejscowości Kobylnica, gdzie nawiązuje się do drogi wojewódzkiej o numerze DW 801 klasy technicznej GP w km 77+700. Długość odcinka nr 3 wariantu I wynosi 5,993 km.

Obecny etap prac obejmował zaprojektowanych robót geologicznych mających na celu określenia warunków geologiczno-inżynierskich i hydrogeologicznych, dla poszczególnych odcinków.

Budowa obwodnicy Sidziny w ciągu drogi krajowej nr 46 – Dokumentacja Hydrogeologiczna

Rozpoczęliśmy realizacje wierceń hydrogeologicznych dla potrzeb opracowania dokumentacji hydrogeologicznej obwodnicy Sidziny w ciągu drogi krajowej nr 46

W ramach realizacji zadania wykonywane jest 28 hydrogeologicznych otworów badawczych, z czego w 13 z nich, przeprowadzane są próbne pompowania. Piezometry tymczasowe, o średnicy 100 mm,  mają długość od 6,0 do 12,0 m i montowane są w otworach badawczych wykonywanych w rurach osłonowych Ø168mm.

Po zafiltrowaniu otworów przeprowadzono w nich pompowanie oczyszczające, trwające do czasu uzyskania całkowicie czystej, pozbawionej zawiesiny i klarownej wody. Następnie w otworach przeprowadzone jest pompowanie obserwacyjne, którego wyniki służą do określenia parametrów hydrogeologicznych pierwszego poziomu wodonośnego. Wykonywane jest 2-stopniowe pompowania badawcze, o wydajnościach dostosowanej do konstrukcji otworu oraz wyników pompowania oczyszczającego. W trakcie pompowania obserwacyjnego (w tym również podczas wzniosu zwierciadła, a więc po wyłączeniu pompy) prowadzone są dokładne pomiary głębokości do zwierciadła wody, w odpowiednich odstępach czasowych. W końcowym etapie pompowania obserwacyjnego pobrane zostały próbki wody do analizy fizyko-chemicznej oraz bakteriologicznej. Badania wody umożliwią ocenę jakości wód podziemnych pierwszego poziomu wodonośnego w odniesieniu do obowiązujących przepisów.

W w dokumentacji hydrogeologicznej zostanie zamieszczona udokumentowana procedura próbnych pompowań, która będzie zawierać:

  • opis metody próbnego pompowania, schematu obliczeniowego oraz wykorzystanych wzorów obliczeniowych wraz z uzasadnieniem,
  • opis sposobu zafiltrowania warstwy wodonośnej,
  • wykresy przebiegu pompowania wraz ze stabilizacją zwierciadła wody po jego zakończeniu,
  • wykresy zależności depresji od wydajności w funkcji czasu.

Projekt budowy drogi wojewódzkiej nr 805 – Obwodnica Pilawy

Wznowiliśmy prace przy kolejnym etapie projektu Obwodnicy Pilawy. Etap nr II rozpoczyna się od opracowania projekt robót geologicznych obejmującego swoim zakresem odcinek projektowanej trasy o długości ok. 5,6 km. Założenia projektowe poczynione w I Etapie projektowania, oraz na etapie sporządzania studium geologiczno – inżynierskiego dla potrzeb przedmiotowej inwestycji w 2020 r. uległy skorygowaniu. Odcinkowo zmieniony został przebieg projektowanej trasy w planie, dokonano także korekty przebiegu niwelety. Zmianie uległy rozwiązania dotyczące lokalizacji projektowanych obiektów, m. in. przepustów, przejazdów drogowych; uszczegółowiono także rozwiązania dotyczące m. in. projektowanych skrzyżowań, dróg podporządkowanych, oraz lokalizacji infrastruktury towarzyszącej. Dokonano także wyboru wariantu głównego przebiegu drogi. W związku z powyższym konieczne jest wykonanie niniejszego projektu robót geologicznych, w celu uszczegółowienia dotychczasowego rozpoznania pod projektowaną trasę, oraz wykonanie rozpoznania w nowych lokalizacjach.

W związku z kolejnym etapem prac konieczne staje się także wykonanie dodatkowych badań (sondowań, badań laboratoryjnych), które pozwolą uszczegółowić rozpoznanie geologiczne, oraz pozwolą rozpoznać warunki geologiczno – inżynierskie w szerszym niż dotychczas zakresie, w świetle aktualnych przepisów i wytycznych.

Na podstawie wykonanych robót opracowana zostanie Dokumentacja geologiczno – inżynierska dla określenia warunków geologiczno – inżynierskich dla przedmiotowej inwestycji. Opracowanie to dostarczy informacji dotyczących podłoża gruntowego, co w efekcie posłuży do przyjęcia najkorzystniejszych rozwiązań technicznych przez projektanta.

Projekt i budowa obwodnicy Bielska Podlaskiego w ciągu drogi krajowej nr 66 na odcinku od istn. DK19 do istn. DK66

Przystąpiliśmy do realizacji klejonego zadania na Białostockiego oddziału GGDKiA , przedmiotem opracowania jest zaprojektowanie i budowa obwodnicy Bielska Podlaskiego w ciągu drogi krajowej nr 66, na odcinku długości ok. 5,547 km, od km 2+600 (od istniejącej DK19) do km 5+547 (do istniejącej DK66).

Przedmiotowy odcinek projektowanej drogi przebiegać będzie od skrzyżowania typu rondo (w km ok. 2+600) z istniejącą drogą krajową nr 19 (realizowanego w ramach odrębnego kontraktu S19: Haćki-Bielsk Podlaski z odc. DK66 od węzła Bielsk Podlaski Zachód do istn. DK19) do drogi krajowej nr 66 w km roboczym ok. 5+547.

Powyższy odcinek stanowi fragment drogi krajowej nr 66 jako cześć południowej obwodnicy Bielska Podlaskiego, oraz zlokalizowany jest na terenie województwa podlaskiego, w powiecie: bielskim, na terenie gmin: Miasto Bielsk Podlaski i Gmina Bielsk Podlaski.

Dla potrzeb uzupełnienia rozpoznania geologicznego przewiduje się wykonać łącznie 112 otworów badawczych (631,0 mb), w tym:

  • 79 otworów drogowych (dla drogi głównej i dróg dojazdowych) o głębokości 3,0 –12,0 m p.p.t., (347,0 mb);
  • 19 otworów dla obiektów inżynierskich (przepustów i obiektów mostowych) o głębokości 6,0-21,0 m p.p.t. (228,0 mb);
  • 14 otworów dla zbiorników o głębokości 4,0 m p.p.t. (56,0 mb);

Planowane do wykonania są również sondowania statyczne 59 szt. (316,0 mb).

Rozbudowa Drogi Krajowej nr 91 na odcinku Sierpów-Emilia

Przedmiotem zamówienia jest rozbudowa drogi krajowej nr 91 na odcinku Sierpów – Emilia, w km ok. 316+858 do km 330+406 oraz od km ok. 331+741 do km 333+527. Długość przedmiotowego odcinka drogi wynosi  15,3 km. Planowana rozbudowa drogi ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa uczestników ruchu, podniesienie komfortu podróżowania oraz dostosowanie rozwiązań technicznych do potrzeb obecnego i przewidywanego ruchu na drodze krajowej nr 91. W ramach realizacji inwestycji zakłada się wykonanie kompletnych badań geotechnicznych i geologiczno-inżynierskich, zgodnie z wymaganiami Zamawiającego. Na obecnym etapie opracowano:

  1. Opinię geotechniczną – wykonaną na podstawie analizy materiałów archiwalnych. Dokonano w niej analizy stopnia złożoności warunków gruntowo-wodnych oraz wyznaczono kategorię geotechniczną obiektów budowlanych i inwestycji. Posłużyła do zaprojektowania głębokości i rozstawu otworów badawczych na kolejnych etapach prac.
  2. Program badań geotechnicznych – opracowano dla odcinków inwestycji, na których stwierdzono proste warunki gruntowo-wodne. Dla realizacji zamierzonego celu zaprojektowano odwiercenie 178 otworów badawczych, o głębokości od 4,0 do 6,0 m (łącznie 986,0 mb) oraz wykonanie 28 sondowań statycznych CPTu o łącznym metrażu 168,0 mb. Uzupełnione one zostały badaniami laboratoryjnymi próbek gruntów kategorii B oraz próbek wody.
  3. Projekt robót geologicznych – – opracowano dla odcinka inwestycji, na którym stwierdzono skomplikowane warunki gruntowo-wodne. Dla realizacji zamierzonego celu zaprojektowano wykonanie 51 otworów badawczych, w tym: 27 otworów drogowych o głębokości 4,0 m (108,0 m), 14 otworów pod przepusty o głębokości 6,0 m (84,0 mb), 6 otworów mostowych o głębokości 20,0 0 m (120,0 mb) oraz 4 otworów dla zbiorników o głębokości 6,0 m p.p.t. (24,0 mb). Łączny metraż wynosi 336,0 mb. Założono również wykonanie 9 sondowań statycznych CPTu o łącznym metrażu 82,0 mb. Projektuje się wykonanie około 30-40 badań laboratoryjnych gruntów na próbkach pobranych metodami kategorii A, B i C