Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 830 Lublin – Nałęczów – Bochotnica

Od sierpnia 2022 r. nasza firma realizuje prace związane z tematem „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 830 Lublin – Nałęczów – Bochotnica na odcinku od węzła drogowego z drogą krajową nr 19 „Lublin Szerokie” (km ok. 7+724) do obwodnicy Nałęczowa (km ok. 19+425)”. Wzdłuż projektowanej trasy wykonano jak dotąd 212 otworów badawczych, o łącznym metrażu 654,5 mb, oraz 38 sondowań statycznych CPTU, parametryzujących grunty podłoża budowlanego. Wykonano także badania laboratoryjne gruntów na próbkach kategorii B. W wyniku prac powstanie Dokumentacja Badań Podłoża Gruntowego wraz z Opinią Geotechniczną, zawierające między innymi opis modelu podłoża gruntowego projektowanej inwestycji, parametry geotechniczne dla wydzielonych warstw gruntów, oraz zalecenia dotyczące prowadzenia robót ziemnych.

W kolejnym etapie opracowany zostanie Projekt Robót Geologicznych, na podstawie którego wykonane zostaną badania w rejonach o stwierdzonych skomplikowanych i złożonych warunkach gruntowo – wodnych, w szczególności w rejonie dolin rzecznych przecinających inwestycję. Wykonane zostaną także dodatkowe otwory, pozwalające precyzyjnie określić zasięg gruntów słabonośnych. W wyniku tych prac powstanie Dokumentacja Geologiczno – Inżynierska, określająca między innymi warunki geologiczno – inżynierskie, występujące w podłożu inwestycji, oraz parametry fizyko – mechaniczne gruntów podłoża.

Obwodnica Kolna w ciągu DW nr 647

Realizowaliśmy  badania geotechniczne dla potrzeb inwestycji „Budowa obwodnicy Kolna w ciągu drogi wojewódzkiej nr 647″. Na obecnym etapie prac projektowych rozpatrywane są trzy warianty przebiegu trasy, wraz z obiektami mostowymi. W ramach prac wykonano 14 otworów badawczych pod projektowaną drogę i obiekty mostowe, o łącznym metrażu 121,0 mb. Wyniki badań zawarte zostały w Opinii Geotechnicznej. Przeprowadzone wstępne rozpoznanie podłoża gruntowego miało na celu przedstawienie modelu budowy geologicznej, oraz udokumentowanie warunków gruntowo – wodnych, w stopniu umożliwiającym wybór najkorzystniejszego z trzech rozpatrywanych wariantów przebiegu trasy.

BUDOWA MOSTU NA RZECE WIŚLE POMIĘDZY m. ANTONIÓWKA ŚWIERŻOWSKA A m. ŚWIERŻE GÓRNE WRAZ Z DROGAMI DOJAZDOWYMI – Koncepcja Projektowa

Przedmiotem inwestycji jest budowa mostu na rzece Wiśle pomiędzy m. Antoniówka Świerżowska a m. Świerże Górne wraz z drogami dojazdowymi w km 0+000,00 – 9+329,71  (woj. mazowieckie, pow. garwoliński – gm. Maciejowice oraz pow. kozienicki – gm.  Kozienice). Jako przebieg inwestycji wybrano wariant I, a całość podzielona została na 3 odcinki, dla których przygotowywane są oddzielne opracowania:

Wariant I, Odcinek 1 (w km 1+598,64 – 3+336,73): Rozpoczyna się skrzyżowaniem z droga powiatową DP 1746W oraz nawiązaniem do odcinka nr 2, następnie prowadzony jest w korytarzu istniejącej drogi powiatowej o numerze 1718W klasy technicznej Z. W dalszej części wariantu zaproponowano most przez rzekę Wisłę w rejonie istniejącej przeprawy promowej, między miejscowościami Świerże Górne i Antoniówka Świerżowska w km około 504 rzeki Wisły (wg ISOK). Most w danej lokalizacji ma 896 m długości. Za mostem droga na odcinku pierwszym kończy się w km 3+337 przed skrzyżowaniem z droga powiatową DP1351W oraz nawiązuje do odcinka nr 3. Długość odcinka nr 1 wariantu I wynosi 1,738 km. Na obecnym etapie, rozmieszczenie podpór mostowych oraz długość samego obiektu, rozpatrywana jest w 3 wariantach.

Wariant I, Odcinek 2 (w km 0+000- 1+598,64): Rozpoczyna się nawiązaniem do drogi krajowej nr DK 79 klasy technicznej GP, następnie prowadzony jest w korytarzu istniejącej drogi powiatowej o numerze 1718W klasy technicznej Z. W dalszej części odciek się kończy w km 1+599 i nawiązuje do odcinka nr 1. Długość odcinka nr 2 wariantu I wynosi 1,599 km.

Wariant I, Odcinek 3 (w km 3+336,73 – 9+329,71):  Rozpoczyna się skrzyżowaniem z drogą powiatową DP1351W. Następnie droga prowadzona jest wzdłuż wałów przeciwpowodziowych na gruntach miejscowości Kobylnica, gdzie nawiązuje się do drogi wojewódzkiej o numerze DW 801 klasy technicznej GP w km 77+700. Długość odcinka nr 3 wariantu I wynosi 5,993 km.

Obecny etap prac obejmował zaprojektowanych robót geologicznych mających na celu określenia warunków geologiczno-inżynierskich i hydrogeologicznych, dla poszczególnych odcinków.

Budowa obwodnicy Sidziny w ciągu drogi krajowej nr 46 – Dokumentacja Hydrogeologiczna

Rozpoczęliśmy realizacje wierceń hydrogeologicznych dla potrzeb opracowania dokumentacji hydrogeologicznej obwodnicy Sidziny w ciągu drogi krajowej nr 46

W ramach realizacji zadania wykonywane jest 28 hydrogeologicznych otworów badawczych, z czego w 13 z nich, przeprowadzane są próbne pompowania. Piezometry tymczasowe, o średnicy 100 mm,  mają długość od 6,0 do 12,0 m i montowane są w otworach badawczych wykonywanych w rurach osłonowych Ø168mm.

Po zafiltrowaniu otworów przeprowadzono w nich pompowanie oczyszczające, trwające do czasu uzyskania całkowicie czystej, pozbawionej zawiesiny i klarownej wody. Następnie w otworach przeprowadzone jest pompowanie obserwacyjne, którego wyniki służą do określenia parametrów hydrogeologicznych pierwszego poziomu wodonośnego. Wykonywane jest 2-stopniowe pompowania badawcze, o wydajnościach dostosowanej do konstrukcji otworu oraz wyników pompowania oczyszczającego. W trakcie pompowania obserwacyjnego (w tym również podczas wzniosu zwierciadła, a więc po wyłączeniu pompy) prowadzone są dokładne pomiary głębokości do zwierciadła wody, w odpowiednich odstępach czasowych. W końcowym etapie pompowania obserwacyjnego pobrane zostały próbki wody do analizy fizyko-chemicznej oraz bakteriologicznej. Badania wody umożliwią ocenę jakości wód podziemnych pierwszego poziomu wodonośnego w odniesieniu do obowiązujących przepisów.

W w dokumentacji hydrogeologicznej zostanie zamieszczona udokumentowana procedura próbnych pompowań, która będzie zawierać:

  • opis metody próbnego pompowania, schematu obliczeniowego oraz wykorzystanych wzorów obliczeniowych wraz z uzasadnieniem,
  • opis sposobu zafiltrowania warstwy wodonośnej,
  • wykresy przebiegu pompowania wraz ze stabilizacją zwierciadła wody po jego zakończeniu,
  • wykresy zależności depresji od wydajności w funkcji czasu.

Projekt budowy drogi wojewódzkiej nr 805 – Obwodnica Pilawy

Wznowiliśmy prace przy kolejnym etapie projektu Obwodnicy Pilawy. Etap nr II rozpoczyna się od opracowania projekt robót geologicznych obejmującego swoim zakresem odcinek projektowanej trasy o długości ok. 5,6 km. Założenia projektowe poczynione w I Etapie projektowania, oraz na etapie sporządzania studium geologiczno – inżynierskiego dla potrzeb przedmiotowej inwestycji w 2020 r. uległy skorygowaniu. Odcinkowo zmieniony został przebieg projektowanej trasy w planie, dokonano także korekty przebiegu niwelety. Zmianie uległy rozwiązania dotyczące lokalizacji projektowanych obiektów, m. in. przepustów, przejazdów drogowych; uszczegółowiono także rozwiązania dotyczące m. in. projektowanych skrzyżowań, dróg podporządkowanych, oraz lokalizacji infrastruktury towarzyszącej. Dokonano także wyboru wariantu głównego przebiegu drogi. W związku z powyższym konieczne jest wykonanie niniejszego projektu robót geologicznych, w celu uszczegółowienia dotychczasowego rozpoznania pod projektowaną trasę, oraz wykonanie rozpoznania w nowych lokalizacjach.

W związku z kolejnym etapem prac konieczne staje się także wykonanie dodatkowych badań (sondowań, badań laboratoryjnych), które pozwolą uszczegółowić rozpoznanie geologiczne, oraz pozwolą rozpoznać warunki geologiczno – inżynierskie w szerszym niż dotychczas zakresie, w świetle aktualnych przepisów i wytycznych.

Na podstawie wykonanych robót opracowana zostanie Dokumentacja geologiczno – inżynierska dla określenia warunków geologiczno – inżynierskich dla przedmiotowej inwestycji. Opracowanie to dostarczy informacji dotyczących podłoża gruntowego, co w efekcie posłuży do przyjęcia najkorzystniejszych rozwiązań technicznych przez projektanta.

Projekt i budowa obwodnicy Bielska Podlaskiego w ciągu drogi krajowej nr 66 na odcinku od istn. DK19 do istn. DK66

Przystąpiliśmy do realizacji klejonego zadania na Białostockiego oddziału GGDKiA , przedmiotem opracowania jest zaprojektowanie i budowa obwodnicy Bielska Podlaskiego w ciągu drogi krajowej nr 66, na odcinku długości ok. 5,547 km, od km 2+600 (od istniejącej DK19) do km 5+547 (do istniejącej DK66).

Przedmiotowy odcinek projektowanej drogi przebiegać będzie od skrzyżowania typu rondo (w km ok. 2+600) z istniejącą drogą krajową nr 19 (realizowanego w ramach odrębnego kontraktu S19: Haćki-Bielsk Podlaski z odc. DK66 od węzła Bielsk Podlaski Zachód do istn. DK19) do drogi krajowej nr 66 w km roboczym ok. 5+547.

Powyższy odcinek stanowi fragment drogi krajowej nr 66 jako cześć południowej obwodnicy Bielska Podlaskiego, oraz zlokalizowany jest na terenie województwa podlaskiego, w powiecie: bielskim, na terenie gmin: Miasto Bielsk Podlaski i Gmina Bielsk Podlaski.

Dla potrzeb uzupełnienia rozpoznania geologicznego przewiduje się wykonać łącznie 112 otworów badawczych (631,0 mb), w tym:

  • 79 otworów drogowych (dla drogi głównej i dróg dojazdowych) o głębokości 3,0 –12,0 m p.p.t., (347,0 mb);
  • 19 otworów dla obiektów inżynierskich (przepustów i obiektów mostowych) o głębokości 6,0-21,0 m p.p.t. (228,0 mb);
  • 14 otworów dla zbiorników o głębokości 4,0 m p.p.t. (56,0 mb);

Planowane do wykonania są również sondowania statyczne 59 szt. (316,0 mb).

Rozbudowa Drogi Krajowej nr 91 na odcinku Sierpów-Emilia

Przedmiotem zamówienia jest rozbudowa drogi krajowej nr 91 na odcinku Sierpów – Emilia, w km ok. 316+858 do km 330+406 oraz od km ok. 331+741 do km 333+527. Długość przedmiotowego odcinka drogi wynosi  15,3 km. Planowana rozbudowa drogi ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa uczestników ruchu, podniesienie komfortu podróżowania oraz dostosowanie rozwiązań technicznych do potrzeb obecnego i przewidywanego ruchu na drodze krajowej nr 91. W ramach realizacji inwestycji zakłada się wykonanie kompletnych badań geotechnicznych i geologiczno-inżynierskich, zgodnie z wymaganiami Zamawiającego. Na obecnym etapie opracowano:

  1. Opinię geotechniczną – wykonaną na podstawie analizy materiałów archiwalnych. Dokonano w niej analizy stopnia złożoności warunków gruntowo-wodnych oraz wyznaczono kategorię geotechniczną obiektów budowlanych i inwestycji. Posłużyła do zaprojektowania głębokości i rozstawu otworów badawczych na kolejnych etapach prac.
  2. Program badań geotechnicznych – opracowano dla odcinków inwestycji, na których stwierdzono proste warunki gruntowo-wodne. Dla realizacji zamierzonego celu zaprojektowano odwiercenie 178 otworów badawczych, o głębokości od 4,0 do 6,0 m (łącznie 986,0 mb) oraz wykonanie 28 sondowań statycznych CPTu o łącznym metrażu 168,0 mb. Uzupełnione one zostały badaniami laboratoryjnymi próbek gruntów kategorii B oraz próbek wody.
  3. Projekt robót geologicznych – – opracowano dla odcinka inwestycji, na którym stwierdzono skomplikowane warunki gruntowo-wodne. Dla realizacji zamierzonego celu zaprojektowano wykonanie 51 otworów badawczych, w tym: 27 otworów drogowych o głębokości 4,0 m (108,0 m), 14 otworów pod przepusty o głębokości 6,0 m (84,0 mb), 6 otworów mostowych o głębokości 20,0 0 m (120,0 mb) oraz 4 otworów dla zbiorników o głębokości 6,0 m p.p.t. (24,0 mb). Łączny metraż wynosi 336,0 mb. Założono również wykonanie 9 sondowań statycznych CPTu o łącznym metrażu 82,0 mb. Projektuje się wykonanie około 30-40 badań laboratoryjnych gruntów na próbkach pobranych metodami kategorii A, B i C

Budowa Obwodnicy Sidziny w ciągu drogi krajowej nr 46

Rozpoczęliśmy realizację badań geologicznych dla inwestycji: Budowa Obwodnicy Sidziny w ciągu drogi krajowej nr 46. Niniejsze opracowanie obejmuje cztery warianty przebiegu drogi krajowej nr 46, które zostały wybrane  w ramach opracowania dokumentacji projektowej STEŚ – R etapu I.

Celem opracowania jest wykonanie badań geotechnicznych, pozwalających na wstępne udokumentowanie warunków geologiczno – inżynierskich podłoża projektowanej inwestycji

Na podstawie przeprowadzonych badań, w opracowaniu wynikowym (Studium geologiczno – inżynierskim dla budowy obwodnicy Sidziny w ciągu drogi krajowej   nr 46) zawarte zostaną następujące elementy:

  • charakterystyka budowy geologicznej podłoża w ciągu projektowanej inwestycji,
  • charakterystyka warunków hydrogeologicznych w podłożu budowlanym, tj. głębokości występowania warstw wodonośnych oraz charakter zwierciadła wód gruntowych,
  • identyfikacja miejsc występowania osuwisk i obszarów zagrożonych osuwiskowo,
  • informacje nt. obecności wyrobisk poeksploatacyjnych, obszarów i terenów górniczych,
  • orientacyjne wskazanie miejsc (złóż kruszyw, i innych źródeł np. kopalnie, elektrownie, elektrociepłownie i huty) pozyskania materiałów do budowy nasypów drogowych i materiałów do wykonania podbudów nawierzchni,
  • ocenę przydatności podłoża pod kątem lokalizacji i warunków wykonania projektowanych obiektów budowlanych na podstawie wstępnej oceny parametrów geotechnicznych podłoża,
  • wskazanie obiektów/rejonów wymagających dalszego rozpoznania podłoża w ramach badań geologiczno – inżynierskich, hydrogeologicznych jak i geotechnicznych w kolejnych stadiach dokumentacji projektowej wraz z wytycznymi do projektu robót obejmujących te badania,
  • określenie stopnia złożoności warunków geologiczno-inżynierskich podłoża i przywołanie kategorii geotechnicznej obiektów (określonej przez Projektanta w Opinii geotechnicznej),
  • dane do ogólnej oceny wpływu zadania inwestycyjnego na środowisko przyrodnicze,
  • wnioski i zalecenia, w szczególności ocenę podłoża budowlanego pod kątem lokalizacji i możliwości wykonania projektowanego obiektu,

Wynikowe Studium geologiczno-inżynierskie będzie stanowić podstawę do ustalenia warunków geologiczno-inżynierskich dla każdego wariantu lokalizacji inwestycji oraz wskazania najkorzystniejszego z przeanalizowanych.

 

Rozbudowie drogi wojewódzkiej nr 718 na odcinku od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 580 w m. Borzęcin do skrzyżowania z drogą krajową nr 92 w m. Ołtarzew – Dokumentacja Hydrogeologiczna

Rozbudowie drogi wojewódzkiej nr 718 na odcinku od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 580 w m. Borzęcin do skrzyżowania z drogą krajową nr 92 w m. Ołtarzew – Dokumentacja Hydrogeologiczna

Podstawowym celem prac badawczych i dokumentacyjnych, zdefiniowanym w projekcie robót geologicznych, było określenie i udokumentowanie aktualnych warunków hydrogeologicznych dla rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 718 na terenie gmin Stare Babice i Ożarów Mazowiecki, w powiecie warszawskim zachodnim.

W ramach robót geologicznych wykonano 6 badawczych otworów hydrogeologiczne o łącznym metrażu 69,0 m. Badawcze otwory hydrogeologiczne wykonano systemem udarowo-okrętnym bez użycia płuczki wiertniczej urządzeniem typu H25SG. Wiercenia prowadzono wyłącznie łyżką wiertniczą pod rury osłonowe Ø 168 mm, a w przypadku nawiercenia warstwy wodonośnej szlamówką. Wiercenie w kolumnie rur osłonowych umożliwiło postęp wiercenia oraz zapobieżenie obsypywania się ścian otworu. Po odwierceniu i zafiltrowaniu otworów, rury osłonowe Ø 168 mm zostały usunięte z otworu. W otworach zabudowano kolumnę filtrową o średnicy ø 88,0 mm (DN 80/88 mm), wykonaną z rur PVC. Wokół filtra wykonano obsypkę filtracyjną o granulacji dostosowanej do uziarnienia warstwy wodonośnej.

Przeprowadzono również kartowanie hydrogeologiczne obejmowało pomiary głębokości zalegania zwierciadła wody w indywidualnych studniach kopanych oraz przeprowadzenie wywiadu z użytkownikami studni na temat sposobu użytkowania studni, wielkości i celu poboru wody, sezonowych wahań zwierciadła. Zinwentaryzowano również potencjalne ogniska zanieczyszczeń środowiska gruntowo-wodnego – stacje paliw, zakłady produkcyjno-przemysłowe itp.

Wykonana Dokumentacja Hydrogeologiczna zawiera rozpoznanie budowy geologicznej, warunków hydrogeologicznych (w szczególności pierwszego poziomu wodonośnego), kontaktów hydraulicznych z niżej leżącymi poziomami wodonośnymi oraz wodami powierzchniowymi, kierunków przepływu wód podziemnych, prędkość przepływu wód podziemnych, wielkości sezonowych zmian położenia zwierciadła wód, ocenę jakości wód i ich właściwości fizyczno-chemicznych.

 

 

Projekt i Budowa drogi S19 na odcinku Krynice

Projekt i Budowa drogi S19 na odcinku Krynice (od istniejącej DK65) – Dobrzyniewo (bez węzła) – Białystok Zachód (z węzłem) – etap prace terenowe

Projektowany do budowy odcinek drogi S19 posiada łączną długość około 10,4 km (24+891-35+175KM) i objęty był dwoma opracowaniami archiwalnymi, zgodnie z podziałem przyjętym przez Zamawiającego (GDDKiA) na poprzednich etapach projektowych (lata 2017-2020). W związku z powyższym, do każdego z odcinków opracowano Projekt Robót Geologicznych, na podstawie których opracowane zostaną Dodatki od Dokumentacji Geologiczno-inżynierskich.

Odcinek nr I – Dodatek nr I do Dokumentacji Geologiczno-inżynierskiej dla  określenia warunków geologiczno-inżynierskich dla potrzeb inwestycji pn.: „Projekt i budowa drogi S19 na odcinku Krynice (od istniejącej DK65) – Dobrzyniewo (bez węzła) – Białystok Zachód (z węzłem)” w kilometrażu 0+000 – 3+200.

Obecnie stosowany kilometraż: 24+891,58 – 28+000

Na podstawie opracowanego i zatwierdzonego przez Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Projektu robót geologicznych, wykonano roboty geologiczne dla przedmiotowego odcinka projektowanej trasy o długości około 3,2 km.

Dla rozpoznania i udokumentowania warunków geologiczno-inżynierskich, oraz uszczegółowienia budowy geologicznej na obszarze planowanej budowy, wykonano 78 otworów badawczych (drogowych, mostowych, przepustowych oraz pod zbiorniki) o głębokości 4,0-12,0  m p.p.t. Łączny metraż wykonanych wierceń wyniósł 613,0 mb. Przeprowadzono 20 sondowań statycznych CPTU o głębokości 4,1- 12,1 m i łącznym metrażu 188,9 mb.  7.       Dodatkowo przeprowadzono 2 sondowania  DPH do głębokości 50-1,5 m i łącznym metrażu 12,5 mb

Rozpoznanie podłoża dostosowano do obecnego przebiegu niwelety oraz rozmieszczenia fundamentów obiektów inżynierskich.