Przedmiotem opracowania była dokumentacja badań podłoża gruntowego i Opinia geotechniczna określająca warunki geotechniczne oraz stopień złożoności budowy geologicznej na terenie projektowanej inwestycji pn.: „Rozbudowa obwodnicy Giżycka na drodze krajowej nr 59”. Celem opracowania jest przedstawienie, określenie oraz ocena danych geotechnicznych uzyskanych w wyniku prowadzonych badań dla obszaru objętego inwestycją, w ramach opracowywanego projektu budowalnego (PB).
Dla omawianego terenu badań, w 2014 roku została zatwierdzona Dokumentacja geologiczno – inżynierska. Z uwagi na optymalizację założeń projektowych, wystąpiła konieczność wykonania dodatkowych badań, pozwalających na uszczegółowienie rozpoznania geologicznego. Badania te umożliwiły także rozpoznania warunków gruntowo – wodnych w szerszym niż dotychczas zakresie, spełniając jednocześnie wymagania Zamawiającego (GDDKiA). W tym celu opracowano Program badań geotechnicznych, w ramach którego przeprowadzono wizję lokalną oraz wykonano pomiary geofizyczne. Ich wyniki, po korelacji z materiałami archiwalnymi pozwoliły na szczegółowe zaprojektowanie rozstawu i głębokości punktów badawczych.
Przedmiotem inwestycji jest rozbudowa istniejącej obwodnicy Giżycka na drodze krajowej nr 59 na odcinku od projektowanego km 0+997.78 (od km 1+005 wg stanu istniejącego jezdni prawej i od km 1+100 wg stanu istniejącego jezdni lewej) do projektowanego km 2+638.30 (km 2+650 wg stanu istniejącego). Inwestycja zlokalizowana jest na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, w powiecie giżyckim, na terenie gminy miejskiej Giżycko. W ramach rozbudowy drogi planowane jest poszerzenie przekroju drogi do dwóch jezdni po dwa pasy ruchu, budowa mostu nad rzeką Pisa (nazwa zwyczajowa „Kanał Łuczański”), budowa wiaduktu nad ciągiem ulic Wilanowska/Rolnicza oraz budowa infrastruktury dla pieszych, rowerzystów i do obsługi transport publicznego. Ponadto w zakres inwestycji wchodzi rozbudowa/przebudowa skrzyżowań z drogami innej kategorii i budowa dodatkowych jezdni obsługujących przyległy teren wraz z niezbędną infrastrukturą związaną z drogami oraz obiektami inżynierskimi, jak również niezbędna przebudowa sieci uzbrojenia terenu.
Dla przedmiotowego odcinka drogi DK59 (od km 1+005 (jezdnia prawa) i od km 1+100 (jezdnia lewa) do km 2+650 (stan istniejący) wykonane zostało ramach dokumentacji archiwalnej 54 otwory badawcze, o głębokości 3,0 – 22,0 m, oraz sondowania statyczne CPTU, sondowania dynamiczne sondą lekką (DPL), ciężką (DPH) i super ciężka DPSH. Przeprowadzono również badania laboratoryjne gruntów.
Dla udokumentowania warunków geotechnicznych, oraz uszczegółowienia budowy geologicznej na obszarze planowanej budowy, w ramach DBPG wykonano 62 otwory wiertnicze o łącznym metrażu wynoszącym 433,5 m. Zakres wierceń badawczych dostosowano do stwierdzonych warunków gruntowych. W celu określenia parametrów fizyko-mechanicznych gruntów, w rejonie projektowanej inwestycji, wykonano w ramach DBPG: 33 sondowania statyczne CPTU o głębokości 4,10 – 20,10 m oraz sondowania dynamiczne.
W trakcie prac dokumentacyjnych, dokonano ponownego przyporządkowani gruntów do serii, zgodnie z wymaganiami Zamawiającego. Seriom litologiczno-genetycznym przyporządkowano warstwy geotechniczne (zgodnie z PN-EN 1997-2 Eurokod 7). Dla warstw geotechnicznych podano zbadane wartości parametrów fizyko-mechanicznych określone na podstawie badań makroskopowych, badań laboratoryjnych, sondowań statycznych CPTU i dynamicznych DPL. Wykorzystano także dostępne archiwalne sondowania dynamiczne (DPH i DPSH). Z uwagi na brak plików wyjściowych archiwalnych sond CPTU, nie uwzględniono ich w obliczeniach.
Ponadto przeanalizowano warunki gruntowo-wodne dla korpusu drogi głównej i obiektów inżynierskich oraz określono grupy nośnoścpodłoża nawierzchni, zgodnie z Załącznikiem do zarządzenia Nr 31 GDDKiA, z dnia 16.06.2014 r. „Katalog typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych”. Dla przedmiotowego obszaru dokonano też oceny przydatności gruntów na potrzeby budownictwa drogowego z uwzględnieniem wysadzinowości oraz zdolności gruntów do skurczu lub pęcznienia.
Przedłożona Dokumentacja została pozytywnie zaopiniowana zarówno przez Inżyniera Kontraktu jak i przez Zamawiającego.
Bogate doświadczenie oraz wykfalifikowana kadra pracowników pozwala nam być godnym zaufania partnerem przy realizacji inwestycji budowlanych.
Zapraszamy do zapoznania się z naszą szczegółową ofertą dotyczącą problematyki badań geologicznych.