W ramach realizacji zadania inwestycyjnego pn. „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 716 na odcinku przejścia przez Moszczenicę” opracowano Dokumentację badań podłoża gruntowego wraz z opinią geotechniczną.
Projekt zakłada rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 716 długości około 3,0 km. Początek opracowania ma miejsce w km 31+674, natomiast koniec przypada w km 34+700. Inwestycja znajduje się na terenie województwa łódzkiego, w powiecie piotrkowskim w gminie Moszczenica.
Na potrzeby opracowania Dokumentacji badań podłoża gruntowego wraz z opinią geotechniczną wykonano badania terenowe, laboratoryjne oraz prace kameralne. Wykonano 32 otwory wiertnicze o głębokości od 3,0 do 16,5 m, 4 sondowania statyczne CPTu o głębokości od 7,8 do 15,3 m oraz 2 sondowania dynamiczne DPL do głębokości 2,8 i 4,8 m. Pobrane w terenie próbki gruntów po przewiezieniu do laboratorium poddano badaniom wykonując łącznie 122 szt. badań laboratoryjnych (analiza makroskopowa, granulometryczna, areometryczna, granice konsystencji, zawartość części organicznych, wilgotność naturalna). Pobrano także próbkę wody podziemnej celem zbadania stopnia agresywności w stosunku do betonu. Metodyka wykonywanych badań oparta została o normy przedmiotowe wyszczególnione w opracowaniu.
Scharakteryzowano teren badań pod kątem uwarunkowań morfologicznych, położenia geograficznego, hydrografii terenu, obszarów chronionych i terenów górniczych. Określono budowę geologiczną i warunki hydrogeologiczne. Na dokumentowanym obszarze badań stwierdzono występowanie w warstwie przypowierzchniowej gruntów nasypowych i warstw konstrukcyjnych istniejącej nawierzchni drogowej, lokalnie w poboczach humusu (glebę). Pod wierzchnią warstwą gruntów antropogenicznych dominujący udział w budowie podłoża stanowią – osady genezy lodowcowej reprezentowane prze gliny zwałowe i piaski i żwiry wodnolodowcowe oraz osady genezy rzecznej w postaci piasków, mułków i gruntów organicznych, które stwierdzono w obniżeniu (dolinie Moszczanki). Woda podziemna została rozpoznana w dolinie Moszczanki a także lokalnie na wysoczyźnie. Zwierciadło wody ma charakter głównie napięty, lokalnie swobodny.
Na podstawie danych uzyskanych z prac terenowych i laboratoryjnych opracowano model geologiczny podłoża. Z analizy przeprowadzonych wierceń i badań terenowych (badania makroskopowe gruntów) na zbadanym terenie wydzielono sześć serii litologiczno-genetycznych. Zostały one ujęte w podwarstwy geotechniczne (zgodnie z PN-EN 1997-2 Eurokod 7). Dla poszczególnych podwarstw geotechnicznych podano wyprowadzone wartości parametrów fizyko-mechanicznych określone na podstawie badań makroskopowych, badań laboratoryjnych, sondowań statycznych CPTU, sondowań dynamicznych DPL z uwzględnieniem zależności korelacyjnych i lokalnego doświadczenia (zgodnie z 1.6(3) PN-EN 1997-2). Charakterystykę podwarstw geotechnicznych tworzących model podłoża gruntowego zaprezentowano w zestawieniu tabelarycznym, zestawiając ich cechy fizyczne, wytrzymałościowe i odkształceniowe.
Dla przedmiotowego odcinka drogi dokonano oceny stopnia skomplikowania podłoża gruntowego zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadowienia obiektów budowlanych (Dz. U. 2012, poz. 463). Wyróżniono proste i złożone warunki gruntowo – wodne.
Z uwagi na stwierdzone złożone warunki gruntowo-wodne dla przedmiotowego zamierzenia inwestycyjnego sporządzono także Projekt robót geologicznych. Roboty geologiczne zostały zaprojektowane w oparciu o dotychczasowe wyniki zawarte w Dokumentacji badań podłoża gruntowego – zaprojektowane zostały w rejonach korpusu drogowego, gdzie stwierdzono konieczność okonturowania gruntów słabonośnych, a także w miejscach projektowanych obiektów inżynierskich (mostów) celem uszczegółowienia budowy geologicznej (min 2 odwierty na podporę + min. jedno sondowanie).
W ramach omawianego opracowania projektuje się:
Podczas prowadzenia prac terenowych z odwierconych otworów zostaną pobrane próbki gruntu do badań laboratoryjnych. Na wytypowanych próbkach, przeprowadzone zostaną badania laboratoryjne, zgodnie z obowiązującymi normami.
Wyniki robót geologicznych oraz badań laboratoryjnych przedstawione zostaną w formie dokumentacji geologiczno-inżynierskiej, którą należy przedstawić do przyjęcia we właściwym organie administracji geologicznej.
W trakcie prac dokumentacyjnych, dokonano ponownego przyporządkowani gruntów do serii, zgodnie z wymaganiami Zamawiającego. Seriom litologiczno-genetycznym przyporządkowano warstwy geotechniczne (zgodnie z PN-EN 1997-2 Eurokod 7). Dla warstw geotechnicznych podano zbadane wartości parametrów fizyko-mechanicznych określone na podstawie badań makroskopowych, badań laboratoryjnych, sondowań statycznych CPTU i dynamicznych DPL. Wykorzystano także dostępne archiwalne sondowania dynamiczne (DPH i DPSH). Z uwagi na brak plików wyjściowych archiwalnych sond CPTU, nie uwzględniono ich w obliczeniach.
Ponadto przeanalizowano warunki gruntowo-wodne dla korpusu drogi głównej i obiektów inżynierskich oraz określono grupy nośnoścpodłoża nawierzchni, zgodnie z Załącznikiem do zarządzenia Nr 31 GDDKiA, z dnia 16.06.2014 r. „Katalog typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych”. Dla przedmiotowego obszaru dokonano też oceny przydatności gruntów na potrzeby budownictwa drogowego z uwzględnieniem wysadzinowości oraz zdolności gruntów do skurczu lub pęcznienia.
Przedłożona Dokumentacja została pozytywnie zaopiniowana zarówno przez Inżyniera Kontraktu jak i przez Zamawiającego.
Bogate doświadczenie oraz wykfalifikowana kadra pracowników pozwala nam być godnym zaufania partnerem przy realizacji inwestycji budowlanych.
Zapraszamy do zapoznania się z naszą szczegółową ofertą dotyczącą problematyki badań geologicznych.